Lathund för entreprenadupphandling

Så lyckas ni med projekteringen

Större renoveringar, ombyggnationer och underhållsarbeten skapar ofta problem för bostadsrättsföreningar, genom att det saknas rutiner och erfarenhet för hur man ska gå till väga. Tyvärr leder detta ofta till att man får betala betydligt mer än vad man behöver, eller inte får arbetet utfört på det sätt man hade önskat.

Vi på Perfeca Projektledning har ända sen starten 2004 sam arbetat med bostadsrättsföreningar och varit deras högra hand genom alla typer av projekt. Från förstudie och upphandling, till slutbesiktning och slutavräkning.

För att underlätta för bostadsrättsföreningarna genom dessa komplicerade processer har vi därför tagit fram denna guide. Här ser ni i kronologisk ordning de olika stegen i projektförandet och vad ni bör tänka på. Tycker ni ändå att det verkar alltför svårt är ni välkomna att kontakta oss, så hjälper vi er med hela eller delar av projektet.

Hur kan vi hjälpa dig?

Hör av dig till oss för att få svar på eventuella frågor och önskemål.

1. Förstudie

Innan man sätter igång och planerar sitt underhållsprojekt är det lämpligt att ta fram ett genomarbetat beslutsunderlag. Detta initiala beslutsstöd kallas förstudie. En förstudie innebär en inventering av fastig hetens BYGG-, EL- och VVS-installationer för att fastställa kondition och utformning. Detta görs för att ta reda på förutsättningar, omfattning och metodval för åtgärderna man planerar att utföra. Rapporten ska ge förslag på hur projektet ska genomföras på bästa sätt. Förstudien brukar vanligtvis också innehålla en uppskattad projektkostnad.

2. Upphandling

När man beslutat om vilka åtgärder man ska genomföra är det dags att upphandla. Eftersom denna guide i första hand berör större underhållsprojekt går vi här igenom ett konkurrensutsatt anbudsförfarande med hjälp av förfrågningsunderlag. Detta underlag redogör för arbetets regelverk och omfattning och är till för att kunna jämföra anbudsgivarna på lika villkor.

Det första man bör tänka på innan man upprättar förfrågningsunderlag är att välja upphandlingsform och entreprenadform:

Upphandlingsform

Upphandlingsform bestämmer om man ska ha en eller flera avtalsparter i projektet.

Delad entreprenad

Här handlar man upp respektive yrkesgrupp individuellt, rörmokaren för sig, elektrikern för sig etc. Alltså ett avtal per entreprenör. Samordningen av alla hantverkare ligger på beställaren. Ett bra tips vid delad entreprenad är delegera samordningen till någon av hantverkarna, förslags vis byggaren då denna yrkesgrupp oftast är med under hela processen

Generalentreprenad

Här handlar man upp en entreprenör, som i sin tur handlar upp alla övriga hantverkare som behövs i projektet. Samordningen av alla yrkesgrupper hanteras av generalentreprenören.

Entreprenadform

Man brukar framförallt välja mellan två entreprenadformer: Totalentreprenad och Utförandeentreprenad.

Totalentreprenad (ABT06)

Denna entreprenadform ska man välja när man inte riktigt har koll på metod- och material. Man beskriver helt enkelt den funktion man önskar uppnå, till exempel ”Här ska vi in med tio nya badrum. Det ska gå att duscha och bada. Två personer ska samtidigt kunna tvätta händerna. Klinkergolvet ska kännas varmt att gå på”. Planering, metod- och materialval står entreprenören för.

Som beställare har man således inget att säga till om när det kommer till teknisk lösning eller materialval, så länge efterfrågad funktion är uppnådd.